"Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Just walk beside me and be my friend." - Albert Camus

"Nu merge in fata mea, s-ar putea sa nu te urmez. Nu merge in spatele meu, s-ar putea sa nu te conduc. Mergi langa mine si fii prietenul meu."

luni, 27 februarie 2012

Efectul celei de-a 100-a maimute - o poveste despre schimbare sociala

Am tot auzit in ultima perioada diferite pareri incriminatoare la adresa celor foarte saraci, in principal din mediile defavorizate, cum ca ar fi indiferenti si ca nu ar lua atitudine, si ca din acest motiv noi am duce-o prost ori nu am evolua. Vreau sa va zic ca lucrurile nu stau deloc asa. Nu poti cere unui om care nu are ce sa manance sa se gandeasca la viitor, la resurse, la functionarea diferitelor sisteme (economice, de invatamant, de sanatate, etc). De ce? Pentru ca principala lui preocupare este sa isi procure mancarea pentru acea zi, sa supravietuiasca. Ce o sa fie peste ani este altceva si va vedea daca si cand va ajunge acolo.

Schimbarea trebuie sa vina de la noi, cei tineri care avem deja aceasta nevoie primara satisfacuta. Sa plecam de la o idee mai simpla: de ce am schimba noi ceva din modul in care merg acum lucrurile? Pai eu vreau sa schimb unele lucruri deoarece in principal imi doresc un viitor mai bun pentru mine si pentru cei de langa mine. Deci totul tine de viitor. Cum poti cere unui om care nu are absolut nimic sa se gandeasca la viitor? Acest fapt este o contradictie de la bun inceput.

Daca intelegem aceste aspecte si scoatem din discutie si din problemele noastre aceasta categorie, vom vedea ca aria "vinovatilor" se restrange semnificativ. In acest caz, ce putem face? Haideti sa ne punem impreuna cateva intrebari simple: ce credeti voi ca nu merge bine si ce? Ce am putea face pentru a schimba aceste lucruri?

Cu toate ca am vazut ca exemplul pe care vreau sa vi-l prezint in continuare este foarte des folosit de catre cei care pasesc pe calea spiritualitatii, il putem folosi si noi ca o pilda sau ca un punct de plecare in constientizarea rolului nostru si a actiunilor pe care le putem lua in schimbarea lucrurilor.

“Efectul celei de-a 100-a maimute” a fost facut cunoscut de catre biologul Lyall Wattson, in cartea sa Lifetide (Cursul vietii), aparuta in 1980. El a relatat cum primatologii japonezi care studiau maimutele macac in mediul lor de viata, in anii ’50, au dat de un fenomen surprinzator. Cartea lui a fost dusa la bun sfarsit printr-o lucrare foarte inspirata a lui Ken Keyes, publicata in 1981, numita Efectul celei de-a 100-a maimute.
“Maimuta japoneza, Macaca fuscata, a fost observata in mediul ei natural, timp de 30 de ani. In 1952, pe insula Koshima, oamenii de stiinta au dat maimutelor cartofi dulci, aruncandu-i in nisip. Maimutelor le-a placut gustul cartofilor dulci si proaspeti, insa murdaria de pe ei nu le-a placut.
Savantii au observat cum problema a fost rezolvata de o maimuta in varsta de 18 luni, numita Imo. Ea a spalat cartofii intr-un izvor din apropiere. A invatat-o si pe mama ei aceasta smecherie. Colegii ei de joaca au invatat aceasta noua modalitate si le-au invatat si ei pe mamele lor. Aceasta inovatie culturala a fost preluata, rand pe rand, de catre celelalte maimute.
Apoi a inceput sa se intample ceva. In toamna lui 1958, un anumit numar de maimute Koshima spalau cartofii dulci – numarul lor exact nu este cunoscut.
Sa presupunem ca, intr-o dimineata, la rasaritul soarelui erau 99 de maimute pe insula Koshima, care au invatat sa-si spele cartofii.
Sa presupunem, in continuare, ca mai tarziu in acea dimineata, a 100-a maimuta a invatat sa spele cartofii.
Atunci s-a intamplat!
Catre seara, aproape toti membrii cetei isi spalau cartofii, inainte de a-i manca. Energia adaugata de aceasta a 100-a maimuta a creat cumva… o bresa ideologica!
S-a observat insa si altceva. Un lucru extrem de surprinzator a fost ca obiceiul spalarii cartofilor dulci a trecut apoi peste ape. Coloniile de maimute din alte insule si comunitatea de maimute de pe insula principala de la Takasakiyama au inceput sa-si spele cartofii.
Astfel, cand un numar critic achizitioneaza o noua cunostiinta, aceasta noua cunostiinta poate fi comunicata de la o minte la alta.
Chiar daca numarul exact poate sa varieze, acest fenomen al celei de-a 100-a maimute inseamna ca atunci cand doar un numar limitat de fiinte cunoaste o noua modalitate de a actiona, ea poate ramane in proprietatea constiintelor acestor oameni.
Insa exista un punct in care, daca o singura persoana mai achizitioneaza acea noua cunostina, campul prinde atata putere, incat aceasta cunostinta poate fi preluata aproape de toata lumea!”
Initial, Lyall Watson a studiat si asamblat povestea din dovezile lasate de cercetatorii primatelor. Deoarece fenomenul i-a surprins atat de mult pe cercetatori, ei n-au numarat cate maimute au fost necesare pentru a ajunge la acest efect. Asa ca Watson a propus un numar arbitrar, 99, si a considerat ca unul in plus, asa-numita cea de-a 100-a maimuta, ar atinge masa critica de constiinta, necesara pentru ca efectul sa se declanseze.
Noul model de comportament s-a extins spre majoritatea – insa nu spre totalitatea – maimutelor. Maimutele varstnice, mai ales, au ramas credincioase modelelor vechi de comportament, rezistand schimbarii.
Cand noul model de comportament a aparut, dintr-o data, in comunitatile de maimute de pe celelalte insule, doar cateva maimute de acolo au prins noua idee. Cele mai receptive la idei noi au inceput sa imite noul comportament si sa demonstreze in fata celor tineri si impresionabili. Astfel, au inceput si ei propria lor cale spre eventualul lor efect al celei de–a 100-a maimuta."

Daca inca nu ati vazut Collapse, cu toate ca eu va recomand calduros sa il vizionati, gasiti mai jos o interpretare asemanatoare despre acest fenomen. 






Pentru ca am inceput articolul vorbind de oameni simpli cu nevoi simple, subliniez ca este normal ca o idee noua sa fie primita cu scepcitism deoarece oamenii isi creaza de-a lungul vietii diferite paradigme de gandire si este destul de greu ca acestea sa fie schimbate dintr-o data. Dar in momentul cand o masa critica de oameni imbratiseaza acea idee noua, aceasta devine "common knowledge" (banala/de bun simt) pentru majoritatea oamenilor. Aceasta rezistenta la schimbare din prima faza vine din faptul ca una dintre principalele temeri ale omului este cea legata de necunoscut. Aceata teama poate fi depasita prin informare, gandire, creativitate si actiune.

"Ziua in care aceasta masa critica va fi creata, va fi ziua in care omenirea va incepe sa priveasca inapoi la ce s-a schimbat si sa realizeze ca o enorma tranzitie a avut loc."

Daca tot vorbeam despre schimbare sociala, as vrea sa aduc in discutie cativa termeni nu foarte uzuali in viata cotidiana:

Schimbarea sociala construieste raspunsuri ale comunitatii care adreseaza problemele sociale la nivel de individ, institutie, comunitate. Schimbarea sociala poate schimba atitudini, comportamente, legi, politici si institutii pentru a reflecta mai corect valorile incluziunii, corectitudinii, diversitatii si oportunitatii. Schimbarea sociala implica actiunea colectiva a indivizilor care sunt apropiati de problemele sociale cu scopul de a dezvolta solutii.


Justitia sociala reprezinta modul in care sunt distribuite si alocate beneficiile in societate. Aceasta este gandita ca o societate care acorda indivizilor si grupurilor tratament echitabil si care imparte beneficiile societatii. Justitia sociala este de multe ori asimilata cu conceptul de egalitate sau drepturi ale omului.

"Once social change begins, it cannot be reversed. You cannot uneducate the person who has learned to read. You cannot humiliate the person who feels pride. You cannot oppress the people who are not afraid anymore. We have seen the future, and the future is ours." -- Cesar Chavez

"Odata ce schimbarea sociala incepe, aceasta nu mai poate fi intoarsa. Nu poti lua inapoi educatia persoanei care a invatat sa citeasca. Nu poti umili persoana care simte mandria. Nu poti oprima oamenii care nu se mai tem. Noi am vazut viitorul, iar viitorul este al nostru." -- Cesar Chavez.


Legat de aceeasi tema, deoarece pentru unii conteaza si cine transmite o idee, va mai ofer inca cateva citate mostenite de la Albert Einstein:


"No problem can be solved from the same level of consciousness that created it." 
"Nicio problema nu poate fi rezolvata de la acelasi nivel de constiinta la care a fost creata."


“We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.”
"Nu putem rezolva problemele utilizand acelasi tip de gandire care a fost folosita la crearea lor."

“Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow. The important thing is not to stop questioning.”
"Invata de la ziua de ieri, traieste pentru astazi, spera pentru maine. Cel mai important lucru este de a nu te opri din a pune intrebari."

PS: mai multe detalii, in limba engleza, puteti gasi aici.


LE: "Addiction is the conviction that control is the optimal path to fulfillment."
       "Dependenta este convingerea că controlul este calea optimă de împlinire." Beginning With Fire, The Story of Addiction, Human Nature, and Evolution Roger Lockard

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu